Reconstruction 0
Anno Dijkstra
De natuur en het militaire verleden domineren de indruk van menig bezoeker van de voormalige vliegbasis Soesterberg. Minder zichtbaar is echter dat het militaire verleden ook innovatie met zich meebracht. Toen, maar ook nu, vormt defensie aanleiding voor technische of wetenschappelijke ontwikkelingen die vaak later weer in de civiele samenleving worden geïmplementeerd. De computer, moderne vliegtuigen en kernenergie waren er bijvoorbeeld niet geweest zonder dat de Amerikaanse regering de Tweede Wereldoorlog en daarna de Koude Oorlog wilde winnen.
Anno Dijkstra is onder de indruk van die ontwikkelingen. Bijvoorbeeld de ontdekking dat je een atoom kunt splitsen. Tegelijkertijd frappeert het hem dat zo’n knappe ontwikkeling vrijwel direct ook voor een negatief doel werd aangewend: namelijk het maken van een atoombom. De arbeid die hiervoor nodig was - techneuten en natuurkundigen uit de hele wereld werkten een paar jaar in het geheim in de woestijn van New Mexico aan de ontwikkeling van ‘de bom’ - staat haaks op de levenswijsheid waar Dijkstra zelf mee opgroeide. ‘Thuis zeiden ze: werk maar hard, daar word je een beter mens van.’
Anders bekeken
Constructie en destructie ontmoeten elkaar in het voorbeeld van de atoomontploffing. Het wetenschappelijk gehalte van de kernbom is haast af te lezen aan de ontploffing zelf, die een natuurverschijnsel op zich lijkt. Een gestolde wiskundige formule. De destructie is minder goed te bevatten. Hoewel de getallen misschien abstract blijven doet Dijkstra wel een poging om aan te geven hoe groot zo’n ontploffing is. Zijn schaalmodel verhoudt zich tot de werkelijkheid als 1:350. De maat en de richting van de maquette lijken afgestemd op de shelter waar hij in staat. Voor een sculptuur is ‘ie reusachtig, maar groot is relatief, zo blijkt.
Beelden die in ons geheugen gegrift staan laat Dijkstra ons op een nieuwe manier zien. Zoals deze atoomwolk. Het beeld kennen we van uit de krant of van televisie. Maar nu zien we de bekende champignon op een heel andere manier. Als een groot ruimtelijk ding dat als een pijl uit een boog nu recht op ons af vliegt. Het zien van dit beeld is een confrontatie op zich, in tegenstelling tot de mediabeelden waar we dit beeld van herkennen. Nonchalant de krant dichtslaan of de tv uitzetten is nu geen optie meer.
Wereldwijd samenleven
Het schaalmodel geeft een hint van de werkelijke grootte van de ontploffing. De daadwerkelijke omvang van de destructie is bijna niet voor te stellen. ‘Van zo’n buitenproportioneel middel wordt bizar genoeg gezegd dat het voor vrede heeft gezorgd’, zegt Dijkstra. ‘De ander als de vijand zien en angst voor hem hebben is blijkbaar iets fundamenteel menselijks. We gaan daar dus heel ver in.’ In dit werk gaat het volgens Dijkstra daarom niet zozeer over oorlogen maar over hoe mensen op deze wereld samenleven. En de complexiteit daarvan.
Tijdelijk op Park Vliegbasis Soesterberg.
Mede mogelijk gemaakt door: Provincie Utrecht en Mondriaan Fonds
Foto: Jeronimus van Pelt
''Work in progress’ ’ . Foto: Rik van Eijk
''Work in progress’ . Foto: Ella Derksen
'Work in progress’. Foto: Rick van Eijk
Foto: Jeronimus van Pelt
''Work in progress’ ’ . Foto: Rick van Eijk
KUNSTWERKEN VASTE COLLECTIE
Deze kunstwerken kwamen speciaal voor de vliegbasis in opdracht tot stand en zullen voorlopig als vaste collectie op de basis blijven. Ze zijn tussen 15 maart en 15 oktober te bezoeken onder begeleiding van een gids van Utrechts Landschap
The Receptor, 2011-2013
Kaleb de Groot en Roosje Klap
Met de opdracht om voor de vliegbasis een verzamelplaats van herinneringen te ontwerpen, een soort vermomd informatiecentrum, vielen beeldend kunstenaar Kaleb de Groot en ...
Secret Operation 610, 2013
RAAAF | studio Frank Havermans,
Als met veel lawaai de meedogenloze deuren van vliegtuigshelter 610 opengaan, rijdt een monsterlijk zwart gevaarte traag naar buiten. Het object, genaamd Secret Operation 610 doet de ...
Crown of Creation, 2011
Erik Odijk e.a.
Samen met zeven gastkunstenaars maakte Erik Odijk een monumentale muurtekening op de wanden van munitiebunker 76. De donkere ruimte is omgetoverd tot een plek waar de flowerpower ...
Vrille, 2012
Sanja Medic
Sanja Medic heeft zich laten inspireren door betonnen vliegtuighangars op militaire vliegvelden. De opening van veel hangars volgt de vorm van een vliegtuig. Medic maakte voor haar sculpturale ....
Model Former Soesterberg Airbase, 2013
Krijn de Koning en Anne Holtrop
Kunstenaar Krijn de Koning en architect Anne Holtrop kozen een wachthuisje bij de munitiebunkers ...
Reconstruction 0, 2015
Anno Dijkstra
De natuur en het militaire verleden domineren de indruk van menig bezoeker van de voormalige vliegbasis Soesterberg. Minder zichtbaar is echter dat het militaire verleden ook innovatie met zich ...
KUNSTWERKEN TIJDELIJK
Deze werken zijn te zien geweest tijdens speciale zomerevents op de vliegbasis zoals Festival De Basis en EMBEDDED ART
Travel, 1996-2013
David Claerbout
Dat vliegbasis Soesterberg zo lang een besloten gebied was heeft zijn effect op de natuur gehad. Die kon zich ongestoord ontwikkelen, met als gevolg een bijzondere flora. In die zin maakte de natuur ...
Kabinet van Nagekomen Oorlogsberichten, 2015
Luuk Wilmering
Hoe herinneren mensen een oorlog? En hoe leven die herinneringen voort bij iemand die het zelf niet heeft meegemaakt? Luuk Wilmering bezocht ...
Guernica Syndrome, Azor 2012
Fernando Sánchez Castillo
Spanje heeft erg geleden onder het dictatoriale en fascistische regime van Francisco Franco. De Spaanse Burgeroorlog (1936-1939) vormde het begin van dit drama. Nazi Duitsland steunde de ...
32TFS Double Life, 2011
Laurence Aëgerter
Verstopt in het sheltergebied ligt de ondergrondse legering waar soldaten zich konden terugtrekken wanneer een chemische aanval dreigde. Op deze plek maakt Laurence Aëgerter met haar installatie ...
Kings Gunpowder, 2013
Fernando Sánchez Castillo
Hoe kijken wij naar geschiedenis? De gebeurtenissen zijn talloos en het is nu moeilijk om
de volle omvang en hevigheid van historische gebeurtenissen te beseffen...
Absence, 2011
Ali Kazma
Speciaal voor de Vliegbasis Soesterberg ontwikkelde de internationaal gelauwerde Turkse filmmaker Ali Kazma de tweekanaals videoinstallatie Absence ...
KUNSTWERKEN ARCHIEF
Deze kunstwerken zijn als opdracht tot stand gekomen voor de vliegbasis maar zijn inmiddels beëindigd.
National Field Library, 2012
Henrik Håkansson
Tot halverwege de 19e eeuw waren kunst en wetenschap nauw verweven met elkaar. In deze traditie heeft beeldend kunstenaar Henrik Håkansson een eigentijdse houding ontwikkeld ...
Powered by