Vrille
Sanja Medic
Foto: Pieter Crucq
Foto: Pieter Crucq
Foto: Pieter Crucq
Foto: Pieter Crucq
Sanja Medic heeft zich laten inspireren door betonnen vliegtuighangars op militaire vliegvelden. De opening van veel hangars volgt de vorm van een vliegtuig. Medic maakte voor haar sculpturale installatie in een van de munitiebunkers piepschuimen panelen waarin het silhouet van een vliegtuig is uitgespaard. In dertien achter elkaar geplaatste panelen maakt dat vliegtuig een draai van 360 graden. Het geheel doet denken aan een vliegtuigshow waarin stuntende vliegtuigen over hun eigen as draaien. Een ‘vrille’ is een synoniem voor zo’n tolvlucht. Een vliegtuig dat neerstort maakt eenzelfde spiraalvormige draai naar beneden. In de installatie van Medic is die beweging in horizontale richting te zien en fysiek te ervaren.
De verpakking van een momentum
Het idee is dat de bezoeker de vrille in de ruimte maakt door de inkeping te volgen en er doorheen te lopen. Hiervoor moet de bezoeker zijn lichaam ook draaien om de beweging van de vorm te kunnen volgen. De dertien panelen of poorten vormen één geheel. Het kunstwerk is de verpakking van een momentum hoog in de lucht. De bezoeker draait als het ware – sterk vertraagd – door het ogenblik van de tolvlucht heen.
Niet in de werkelijkheid
De vrille, die normaal gesproken een kwestie van seconden is, speelt zich dan over enkele minuten af. Medic zelf spreekt over de installatie als 13 architectonische stills. Zo bekeken zijn het dertien fragmenten uit een denkbeeldige video, fragmenten die je in werkelijkheid nooit tegelijkertijd kunt zien. En dan is de installatie ook nog formeel te beschouwen. Als een opeenvolging van vorm en ritme, als een compositie, als coulissen in het theater waarvan de dieptewerking de kijker naar binnen lokt.
Permanent op Park Vliegbasis Soesterberg
Mede mogelijk gemaakt door: Provincie Utrecht, SKOR, Vrede van Utrecht, CBKU, KfHein,fonds
DE KUNSTWERKEN
powered by:
Gemeente Soest | Gemeente Zeist