The Receptor
Kaleb de Groot en Roosje Klap
Foto: Roel Backaert
Foto: Roel Backaert
Foto: Roel Backaert
Foto: Roel Backaert
Foto: Roel Backaert
Detail videostill 'Epicurious Score'
Foto: Roel Backaert
Foto: Roel Backaert
Foto: Roosje Klap
Met de opdracht om voor de vliegbasis een verzamelplaats van herinneringen te ontwerpen, een soort vermomd informatiecentrum, vielen beeldend kunstenaar Kaleb de Groot en grafisch ontwerper Roosje Klap direct voor de voormalige verkeerstoren als locatie. Een verkeerstoren is natuurlijk hét icoon van een vliegbasis. De zogenaamde parachutetoren van vliegbasis Soesterberg stamt uit de wederopbouwperiode, werd in 1952 gebouwd en was in gebruik tot 2008. De toren biedt een ultiem uitzicht op de landingsbanen.
Als een groeidiamant
Om grip te krijgen op de vele verhalen rond het leven en het werk op Soesterberg bedachten Klap en De Groot een installatie met een zestal thema’s, die als een ‘groeidiamant’ zijn eigen historie opbouwt. Hun onderzoek startte met het maken van magazines waar de thema’s Geheim, Liefde, Oorlog, Techniek, Eten en Muziek werden gegoten in interviews, brieven, essays, columns en in beeldmateriaal. Onderwerpen uit deze magazines worden nu als tentoonstelling op de verschillende niveaus in de verkeerstoren getoond. Daarnaast hebben Klap en De Groot de website www.thereceptor.nl in het leven geroepen.
Het resultaat is tweeledig. De toren, tegenover het grote officiële Nationaal Militair Museum, werd een alternatief minimuseum waar feit en fictie zichtbaar worden gemaakt. Ook de magazines doen dat, hoewel de grens daartussen lang niet altijd duidelijk is. Bij een bezoek aan de toren zijn de vier magazines verkrijgbaar.
Semi-permanent op Park Vliegbasis Soesterberg
Mede mogelijk gemaakt door: Provincie Utrecht, SKOR, Vrede van Utrecht, CBKU, Bouwfonds Cultuurfonds, KfHein,fonds, Rijksdienst Cultureel Erfgoed
www.roosjeklap.nl www.kalebdegroot.nl
DE KUNSTWERKEN
powered by:
Gemeente Soest | Gemeente Zeist