Guernica Syndrome
Fernando Sánchez Castillo
Van syndroom tot schroot
De Azor was het jacht van Generaal Francisco Franco en draagt de sporen van zijn geschiedenis. Het 40 meter lange schip werd in 1949 voor Franco gebouwd. Hij gebruikte het voor vakanties, ontving er gasten en voerde er ook discussies. Dit historische reliek waar het drama van een land vanaf druipt, werd uiteindelijk in 2011 door de Spaanse kunstenaar Fernando Sánchez Castillo gekocht. Hij wist het schip als het ware los te trekken van zijn geschiedenis. De mast bleef intact, als een symbool van overwinning. Verder rest van de Azor 40 tot blokken samengeperst schroot. Het schip is niet meer dan het materiaal waar het uit bestond. De geometrische blokken doen denken aan het minimalisme, een periode uit de kunstgeschiedenis die niet uit was op gevoel en expressie maar op vorm, ritme, maatvoering.
De titel ‘Guernica Syndrome’ verwijst naar de Spaanse Burgeroorlog (1936-1939). Spanje heeft erg geleden onder het dictatoriale en fascistische regime van Franco. De burgeroorlog vormde het begin van dit drama. Nazi Duitsland steunde de Spaanse nationalisten (fascisten) en bombardeerde het dorpje Guernica in 1937. Een oefening voor de Luftwaffe nota bene, zo werd er later verklaard. Als reactie op dit gruwelijke bombardement op burgers schilderde Picasso zijn ‘Guernica’. Het schilderij werd wereldberoemd; een icoon en hét symbool van de recente geschiedenis van Spanje.
Monument tegen het vergeten
Sánchez Castillo laat met ‘Guernica Syndrome’ zien hoe een land met haar geschiedenis om gaat. Tot op de dag van vandaag worstelt Spanje nog met de erfenis van Franco. Straatnamen die aan zijn regime herinneren worden tegenwoordig nog vervangen. Voor de Azor gold een gelijk taboe, hoewel een eerste minister van de jonge democratie zich vergaloppeerde door het schip te gebruiken voor een vakantiecruise met kritiek tot gevolg. In het geval van Franco zou je willen dat je de historie kunt wissen. Maar geschiedenis kun je niet wissen. En net zo min het verleden dat aan de Azor kleeft, wat je ook met het schip doet. Daarom is het werk van Sánchez Castillo – ondanks zijn neutralisatiepoging – ook te interpreteren als een monument tegen het vergeten.
‘Guernica Syndrome’ is tijdelijk deel van collectie De Basis. Het werk vormt de prelude op de groepstentoonstelling Hacking Habitat, in februari 2016 te zien in Utrecht.
Tijdelijk op Park Vliegbasis Soesterberg
Mede mogelijk gemaakt door: Provincie Utrecht en stichting Niet Normaal
Partner: Hacking Habitat, Art of Control Utrecht 2015 - 2016
Foto: Fernando Sánchez Castillo
Foto: Saskia Lelieveld
Foto: Fernando Sánchez Castillo
Foto: Saskia Lelieveld
Foto: Saskia Lelieveld
KUNSTWERKEN VASTE COLLECTIE
Deze kunstwerken kwamen speciaal voor de vliegbasis in opdracht tot stand en zullen voorlopig als vaste collectie op de basis blijven. Ze zijn tussen 15 maart en 15 oktober te bezoeken onder begeleiding van een gids van Utrechts Landschap
The Receptor, 2011-2013
Kaleb de Groot en Roosje Klap
Met de opdracht om voor de vliegbasis een verzamelplaats van herinneringen te ontwerpen, een soort vermomd informatiecentrum, vielen beeldend kunstenaar Kaleb de Groot en ...
Secret Operation 610, 2013
RAAAF | studio Frank Havermans,
Als met veel lawaai de meedogenloze deuren van vliegtuigshelter 610 opengaan, rijdt een monsterlijk zwart gevaarte traag naar buiten. Het object, genaamd Secret Operation 610 doet de ...
Crown of Creation, 2011
Erik Odijk e.a.
Samen met zeven gastkunstenaars maakte Erik Odijk een monumentale muurtekening op de wanden van munitiebunker 76. De donkere ruimte is omgetoverd tot een plek waar de flowerpower ...
Vrille, 2012
Sanja Medic
Sanja Medic heeft zich laten inspireren door betonnen vliegtuighangars op militaire vliegvelden. De opening van veel hangars volgt de vorm van een vliegtuig. Medic maakte voor haar sculpturale ....
Model Former Soesterberg Airbase, 2013
Krijn de Koning en Anne Holtrop
Kunstenaar Krijn de Koning en architect Anne Holtrop kozen een wachthuisje bij de munitiebunkers ...
Reconstruction 0, 2015
Anno Dijkstra
De natuur en het militaire verleden domineren de indruk van menig bezoeker van de voormalige vliegbasis Soesterberg. Minder zichtbaar is echter dat het militaire verleden ook innovatie met zich ...
KUNSTWERKEN TIJDELIJK
Deze werken zijn te zien geweest tijdens speciale zomerevents op de vliegbasis zoals Festival De Basis en EMBEDDED ART
Travel, 1996-2013
David Claerbout
Dat vliegbasis Soesterberg zo lang een besloten gebied was heeft zijn effect op de natuur gehad. Die kon zich ongestoord ontwikkelen, met als gevolg een bijzondere flora. In die zin maakte de natuur ...
Kabinet van Nagekomen Oorlogsberichten, 2015
Luuk Wilmering
Hoe herinneren mensen een oorlog? En hoe leven die herinneringen voort bij iemand die het zelf niet heeft meegemaakt? Luuk Wilmering bezocht ...
Guernica Syndrome, Azor 2012
Fernando Sánchez Castillo
Spanje heeft erg geleden onder het dictatoriale en fascistische regime van Francisco Franco. De Spaanse Burgeroorlog (1936-1939) vormde het begin van dit drama. Nazi Duitsland steunde de ...
32TFS Double Life, 2011
Laurence Aëgerter
Verstopt in het sheltergebied ligt de ondergrondse legering waar soldaten zich konden terugtrekken wanneer een chemische aanval dreigde. Op deze plek maakt Laurence Aëgerter met haar installatie ...
Kings Gunpowder, 2013
Fernando Sánchez Castillo
Hoe kijken wij naar geschiedenis? De gebeurtenissen zijn talloos en het is nu moeilijk om
de volle omvang en hevigheid van historische gebeurtenissen te beseffen...
Absence, 2011
Ali Kazma
Speciaal voor de Vliegbasis Soesterberg ontwikkelde de internationaal gelauwerde Turkse filmmaker Ali Kazma de tweekanaals videoinstallatie Absence ...
KUNSTWERKEN ARCHIEF
Deze kunstwerken zijn als opdracht tot stand gekomen voor de vliegbasis maar zijn inmiddels beëindigd.
National Field Library, 2012
Henrik Håkansson
Tot halverwege de 19e eeuw waren kunst en wetenschap nauw verweven met elkaar. In deze traditie heeft beeldend kunstenaar Henrik Håkansson een eigentijdse houding ontwikkeld ...
Powered by